Jak poinformował portal IHS Jane’s 360, rząd amerykański zaoferował klientom międzynarodowym sprzedaż używanych śmigłowców szturmowych AH-1W SuperCobra, pochodzących z nadwyżek Korpusu Piechoty Morskiej (USMC).
W czwartek, 18 stycznia br. portal IHS Jane’s 360 poinformował, że śmigłowce szturmowe Bell AH-1W SuperCobra, wycofane ze służby w Korpusie Piechoty Morskiej mają zostać zaoferowane klientom międzynarodowym procedurą FMS (Foreign Military Sales) za zgodą Kongresu, jak i sprzedażą bezpośrednią DCS (Direct Commercial Sale) przez producenta. Powodem decyzji o sprzedaży maszyn jest stopniowe wycofywanie ich z eksploatacji na rzecz najnowszego wariantu AH-1Z Viper.
Jak podano na stronie Federal Business Opportunities (FedBizOpps.gov), śmigłowce zanim zostaną wystawione na sprzedaż, otrzymają nowy tzw. ?szklany kokpit? (glass cockpit), a szkolenie dla pilotów i obsługi technicznej zostanie zapewnione dla potencjalnego klienta. Szczegóły sprzedaży zostaną ujawnione dla dla stron zainteresowanych tymi pracami modernizacyjnymi przez Dowództwo Systemów Powietrznych (Naval Air Systems Command; NAVAIR) oraz biuro programu H-1 Light Attack Helicopter (PMA-276) podczas dnia przemysłu 24 stycznia br. Nie wykluczone, iż w przypadku zainteresowania zakupu maszyn procedurami FMS i DCS, rząd amerykański zaoferuje je państwom sojuszniczym za darmo w ramach procedury EDA (Excess Defense Articles), co wielokrotnie czynili w latach ubiegłych.
AH-1W SuperCobra wszedł do służby w USMC w 1986 roku jako zmodernizowana wersja pochodzącego z okresu wojny wietnamskiej śmigłowca szturmowego AH-1 Cobra. Omawiany wariant pozostaje obecnie jeszcze na wyposażeniu sił zbrojnych Bahrajnu, Iranu, Japonii, Jordanii (czytaj także: Szesnaście śmigłowców szturmowych AH-1 Cobra dla Jordanii), Kenii, Pakistanu, Korei Południowej, Tajwanu, Tajlandii i Turcji. Nadwyżki amerykańskich maszyn mogą albo zwiększyć niektóre z tych istniejących flot, albo zapewnić nowe, dedykowane możliwości szturmowe dla nowego klienta.
W podstawowej konfiguracji bojowej, napędzany dwoma silnikami turbowałowymi General Electric T700-GE-401, śmigłowiec SuperCobra osiąga prędkość maksymalną 272 km/h (147 węzłów), promień działania 474 km (256 mil morskich) oraz pułap maksymalny 5.700 metrów (18.700 stóp), ograniczony do 3.050 metrów (10.000 stóp) ze względu na wymagania dotyczące tlenu dla załogi. Masa śmigłowca, który może działać w dzień i w nocy, wynosi 6.697 kg, a uzbrojenie stanowi 20-milimetrowe trzylufowe działko systemu Gatlinga typu M197, umieszczonego w wieżyczce A/A49E-7 z zapasem 750 sztuk amunicji oraz cztery podskrzydłowe węzły uzbrojenia dla rakiet niekierowanych Hydra 70 kal. 70 mm i Zuni kal. 127 mm, a także dwa pociski powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, umieszczone na zewnętrznych węzłach.
Maszyny należące do USMC były używane podczas konfliktów zbrojnych w Iraku, Liberii, Somalii, Afganistanie, Jugosławii oraz Libii. Według najnowszych informacji 309. Grupy Utrzymywania i Konserwacji (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group; AMARG), obok bazy lotnictwa Davis-Monthan opodal Tucson w Arizonie w tzw. Boneyard znajduje się 26 zakonserwowanych śmigłowców tego typu.
Źródło:
janes.com: USMC SuperCobras to be sold off to international customers
Czytaj także:
Amerykańskie śmigłowce wielozadaniowe UH-1Y Venom dla Czech
US Navy: Gotowość operacyjna bezzałogowego systemu wykrywania pól minowych
Rumunia i Bell Helicopter podpisały porozumienie ws. śmigłowców AH-1Z Viper
Porozumienie PGZ S.A. z Bell Helicopter ws. śmigłowców UH-1Y Venom
Śmigłowiec Cobra puczystów otwiera ogień do policji [WIDEO]
Kurdowie zestrzelili turecką Cobrę [WIDEO]
Śmigłowce AH-1Z Viper dla Pakistanu
Śmigłowce szturmowe Viper będą powstawać w Polsce?
Nowe śmigłowce dla U.S. Navy