Bezzałogowy aparat latający Fury. / fot. Lockheed Martin.

Lockheed Martin zintegrował nowy napęd z bezzałogowcem Fury

W dniu 15 listopada br. amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował o integracji nowego silnika z „niewidzialnym”, bezzałogowym aparatem latającym (UAV) typu Fury.

W środę, 15 listopada br. amerykański koncern zbrojeniowy Lockheed Martin poinformował o integracji nowego silnika z bezzałogowym aparatem latającym (unmanned aerial vehicle; UAV) typu Fury. Dron, który posiada zmniejszoną sygnaturę radarową (Radar Cross Section; RCS) i dźwiękową, otrzymał silnik tłokowy o nazwie 1803, który jeszcze bardziej wydłuży autonomiczność i zwiększy długość lotu do 15 godzin (wcześniej było to 12 godzin – przyp. red.), co wykazały testy inżynierskie i dzięki czemu będzie on w czołówce osiągów wśród bezzałogowców swojej klasy.

Kevin Westfall, dyrektor działu systemów bezzałogowych w Lockheed Martin, powiedział:

Zaprojektowaliśmy bezzałogowiec Fury, aby zapewnić autonomiczność i inne zalety znacznie większych systemów powietrznych dla kompaktowego i efektywnego systemu trzeciej kategorii. Lockheed Martin zainwestował dużo środków, aby rozwinąć niewiarygodne możliwości oferowane przez firmę Fury i cieszymy się, że możemy zaoferować ten system klientom na całym świecie.

Artystyczne wizualizacje bezzałogowego aparatu latającego Fury w różnym kamuflażu i do różnych zadań. / fot. Lockheed Martin.

Fury to bezzałogowy aparat latający o dużej autonomiczności do zadań ekspedycyjnych, który otrzymał zaawansowany układ paliwowy napędu, generator mocy wyjściowej oraz obniżoną sygnaturę, aby zapewnić możliwości dronów trzeciej klasy, które wcześniej były oferowane tylko przez większe i bardziej zaawansowane aparaty. Fury nie posiada podwozia, ale jest wystrzeliwany z katapulty, a po zakończeniu lotu łapany w specjalną siatkę, dzięki czemu nie jest wymagany pas startowy dla jego eksploatacji.

Dron posiada otwartą architekturę, którą można skonfigurować do wybranej misji, w tym dowodzenia, kontroli, komunikacji, zwiadu, nadzoru i rozpoznania (C4ISR), walki radioelektronicznej (EW) i cybernetycznej, wskazywania celów czy misji specjalnych o ładowności 45,26 kg (100 funtów). Fury, zaprojektowany w układzie tzw. „latającego skrzydła”, ma 5,18 metra (17 stóp) rozpiętości, a jego pułap maksymalny wynosi 4.572 metry (15.000 stóp). Jak informuje producent, Fury może zapewnić strategiczne zdolności dla taktycznego poziomu sił zbrojnych.

W dniu 26 kwietnia br. dyrektor działu systemów bezzałogowych Brendan Rhatigan powiedział w wywiadzie dla magazynu Aviation Week, że Lockheed Martin finalizuje negocjacje w sprawie sprzedaży sześciu egzemplarzy Fury dla bliżej nieokreślonego państwa regionu Bliskiego Wschodu, co będzie oznaczać uruchomienie pierwszej partii produkcyjnej tego drona. Produkcja miała zostać zakończona do 1 listopada br., a koncern zobowiązał się zapewnić odbiorcy szkolenie personelu technicznego i wsparcie przy pierwszych misjach, po czym przekazać mu pełną odpowiedzialność za eksploatację systemu.

WIDEO z wcześniejszych testów UAV Fury w Dugway Proving Ground (Utah):

Źródła:

news.lockheedmartin.com: Lockheed Martin Integrates New Engine for Fury Unmanned Air Vehicle

lockheedmartin.com: Fury Unmanned Aerial System

technologyhamptonroads.com: Lockheed Locking In First Fury UAV Customer

Czytaj także:

Pierwszy operacyjny dron wysokościowy MQ-4C Triton dla US Navy

Lockheed Martin opracuje działko laserowe dla myśliwca taktycznego

Chiny: Oblot pierwszego na świecie transportowego drona AT200 [WIDEO]

Uderzeniowy dron od Xcalibur Aerospace Ltd. z bronią laserową

Boeing i Lockheed Martin w programie podwodnego drona XLUUV Orca

MDA: Lockheed Martin opracuje broń laserową dla bezzałogowca

DSEI 2017: Lockheed Martin UK prezentuje miniaturowego drona Outrider [WIDEO]

Lockheed Martin i Raytheon w następnej fazie programu na nuklearny pocisk cruise nowej generacji

Lockheed Martin ujawnił C-130J-SOF Super Hercules do zadań specjalnych

Lockheed Martin zaprezentował model „niewidzialnego” samolotu-cysterny

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.