F-16C Block 52+. /Fot. Michał Kuna Foto | https://www.facebook.com/michalkunafoto/

Kownacki: Polska nie jest zainteresowana używanymi myśliwcami F-16A/B

W środę, w dniu 22 marca br. odbyło się kolejne spotkanie Sejmowej Komisji Obrony Narodowej (SKON). W czasie posiedzenia na temat „stanu obecnego oraz perspektyw rozwoju systemu samolotów wielozadaniowych F-16” poruszono kwestię między innymi zakupu przez Polskę używanych myśliwców F-16A/B Fighting Falcon, nowych myśliwców wielozadaniowych 5. generacji F-35 Lightning II, taktycznych pocisków manewrujących AGM-158 JASSM.

W środę, w dniu 22 marca br. w sali im. Władysława Raczkiewicza (nr 217, bud. A/Senat) odbyło się kolejne spotkanie Sejmowej Komisji Obrony Narodowej (SKON), podczas której odpowiedzialny za modernizację techniczną Wojska Polskiego sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki poinformował o podjęciu decyzji dotyczącej ewentualnego zakupu używanych myśliwców wielozadaniowych F-16A/B Fighting Falcon dla Sił Powietrznych RP.

Przypominamy, że w styczniu br. pojawiły się pogłoski informujące o tym jakoby Ministerstwo Obrony Narodowej, rozważało zakup używanych myśliwców wielozadaniowych F-16 dla Sił Powietrznych RP. Informacje, które ukazały na łamach zajmującego się finansami, ekonomią i gospodarką portalu internetowego Forsal potwierdził później sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki. Według mediów w grę wchodził zakup nawet 96 maszyn wielozadaniowych F-16 Fighting Falcon — w wersjach A i B. Modernizacja maszyn miałaby zostać przeprowadzona w Polsce (czytaj także: Używane F-16 dla Polski?). Niedługo potem komentarz w tej sprawie wydał szef resortu obrony Antoni Macierewicz, który stwierdził, że MON wcale nie wyklucza zakupu większej liczby myśliwców wielozadaniowych F-16. Szef MON zaznaczył jednak, że ewentualny zakup zależałby ostatecznie od warunków, jakie udałoby się ustalić ze stroną amerykańską.

W środę, w czasie posiedzenia na temat „stanu obecnego oraz perspektyw rozwoju systemu samolotów wielozadaniowych F-16” wiceszef MON poinformował jednak zgromadzonych na posiedzeniu Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, że Siły Powietrzne nie będą starać się o pozyskanie używanych myśliwców wielozadaniowych w wersji A/B argumentując swoją wypowiedź znikomymi korzyściami zarówno operacyjnymi tych maszyn jak i względami ekonomicznymi.

– Prowadzona była m.in. analiza zakupu samolotów F-16 A/B. Po tych analizach, które zostały dokonane w MON, Sztabie Generalnym WP i Inspektoracie [Uzbrojenia – przyp.red.] okazało się, że nie jest to zasadny kierunek. Byłoby to złe rozwiązanie. Koszt modernizacji tych samolotów byłby wysoki, a ich możliwości nieduże.

powiedział sekretarz stanu w MON Bartosz Kownacki.

Aktualny z-ca Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych gen. dyw. pil. Jan Śliwka poinformował potem, że Wojsko Polskie z zaskoczeniem obserwowało pozyskanie przez Rumunię od Portugalii używanych i zmodernizowanych myśliwców wielozadaniowych F-16 A/B — zaskoczenie wywołały informacje o faktycznym koszcie tego przedsięwzięcia. Według gen. Śliwki [zakup i modernizacja tych maszyn — przyp.red.] „Kosztowało to więcej niż cena takiej samej liczby nowych samolotów”. Generał zaznaczył także, że maszyny w wersjach A/B mają ograniczone zdolności bojowe.

Co teraz?

Jak powiedział Bartosz Kownacki, sytuacja samolotów wielozadaniowych jest jednym z mniejszych problemów Sił Zbrojnych, ale nie oznacza to, że można spocząć na laurach. Wiceszef MON wspomniał o kończących się rezusach myśliwców MiG-29 (w kodzie NATO: Fulcrum) i samolotów myśliwsko-szturmowych Su-22 (w kodzie NATO: Fitter) – w związku z przybliżającym się wycofaniem ich ze służby konieczne jest zatem poczynienie planów na przyszłość.

Z informacji przedstawionych podczas posiedzenia wynika, że od początku swojej służby w Siłach Powietrznych RP, maszyny Jastrzębie wylatały już łącznie około 53 tys. godzin. Każdy z samolotów posiada resurs 8 tysięcy godzin – w związku z panującymi zasadami, wszystkie Jastrzębie będą mogły służyć przez jeszcze ponad 30 lat. Generał Śliwka stwierdził iż obecna strategia zakłada, że około 2030 roku, Jastrzębie przejdą modernizację techniczną, która zwiększy ich wartość bojową i jednocześnie pozwoli na wydłużenie ich resursów [MLU; Mid-Life Upgrade – przyp.red.].

W związku z tymi faktami resort obrony prowadzi obecnie analizy kilku pomysłów pozyskania nowych maszyn F-16 Fighting Falcon lub myśliwców wielozadaniowych 5. generacji F-35 Lightning II. Według sekretarza stanu w MON Bartosza Kownackiego, „Każdy z tym samolotów ma swoje wady i swoje zalety” – jedną z dzisiejszych wad jest bez wątpienia cena maszyn F-35.

Certyfikacja pocisków JASSM

AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). / Wikimedia Commons.

Podczas posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, w odpowiedzi na zapytania posłów gen. dyw. pil. Jan Śliwka poinformował również o tym, że jeszcze w marcu br. w Stanach Zjednoczonych zakończony zostanie proces certyfikacji taktycznych pocisków manewrujących AGM-158 JASSM (ang. Joint Air-to-Surface Standoff Missle). Generał powiedział, że certyfikacja zakończy się poprzez odpalenie pocisku JASSM przez przebywający obecnie na terytorium Stanów Zjednoczonych jeden z należących do Sił Powietrznych RP Jastrzębi — maszyna wróci do kraju w kwietniu br. Według z-cy szefa Inspektoratu Uzbrojenia MON płk. Waldemara Bogusławskiego dostawa pocisków JASSM-ER ma zostać zrealizowana do 2020 roku.

(czytaj także: Kownacki: Pociski JASSM dla F-16 dotarły do Polski,MON: Umowy na pociski JASSM-ER, AMRAAM i Sidewinder odebraneZgoda Departamentu Stanu USA na sprzedaż Polsce 70 rakiet JASSM-ERDGP: Polska kupi 40 rakiet JASSM-ER dla F-16 JastrząbLockheed Martin zintegruje pociski JASSM z polskimi F-16Lockheed Martin dostał zgodę na sprzedaż Polsce rakiet JASSMKongres USA przemówił: Pociski JASSM dla Polski!)

Wyposażenie Sił Powietrznych RP

Rysunek autorstwa Ralph1989.

Przypominamy, że w obecnie Siły Powietrzne RP wykorzystują 48 myśliwców wielozadaniowych F-16C/D Block 52+ (36 F-16C oraz 12 sztuk F-16D). Poza myśliwcami zakupionymi ze Stanów Zjednoczonych Siły Powietrzne eksploatują także maszyny produkcji radzieckiej – samoloty myśliwskie MiG-29 oraz Su-22. Warto zaznaczyć, z maszyny te nie spełniają w pełni wymagań stawianych przez współczesne pole bitwy. W listopadzie ubiegłego roku lotnictwo odebrało również pierwsze dwa – z ośmiu zamówionych we Włoszech – samoloty szkolno-treningowe M-346 „Master” mające w przyszłości zastąpić wyeksploatowane maszyny szkolno-treningowe TS-11 Iskra (czytaj także: Pierwsze samoloty M-346 Master dotarły do Dęblina [ZDJĘCIA]).

Źródło: sejm.gov.pl

Zobacz także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty