Okręt ratowniczy typu Ratownik. / fot. MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o.

Umowy na trzy nowe okręty dla Marynarki Wojennej RP

W dniu 27 grudnia br. w siedzibie MON miała miejsce uroczystość podpisania dwóch umów o wartości niemal 2 mld PLN na budowę nowych okrętów dla Marynarki Wojennej RP: dwóch niszczycieli min typu Kormoran II i jednego prototypowego okrętu ratowniczego typu Ratownik.

Jak poinformowała Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ) S.A., w środę, 27 grudnia br. w siedzibie Ministerstwa Obrony Narodowej w Warszawie podpisano dwie umowy na budowę nowych okrętów dla Marynarki Wojennej RP. W myśl podpisanych porozumień do służby trafi prototypowy okręt ratowniczy typu Ratownik (umowa przewiduje możliwość pozyskania także drugiej jednostki tego typu) oraz dwa kolejne niszczyciele min typu Kormoran II. Łączna wartość podpisanych umów wynosi niemal 2 mld PLN.

Zamówienie na budowę okrętów typu Ratownik zrealizuje konsorcjum spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej w składzie PGZ S.A., Stocznia Remontowa NAUTA S.A., Stocznia Wojenna PGZ Sp. z o.o. oraz OBR CTM S.A. Szacowana wartość tego zamówienia może sięgnąć 1,5 mld PLN. Umowę pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia MON podpisali reprezentujący konsorcjum spółek PGZ prezes zarządu PGZ S.A. Błażej Wojnicz oraz członek zarządu spółki Adam Lesiński.

Sygnatariuszami umowy na budowę kolejnych dwóch niszczycieli min/trałowców typu Kormoran II były z kolei Inspektorat Uzbrojenia MON oraz Konsorcjum, składające się z gdańskiej Stoczni Remontowej Shipbuilding (lider) oraz gdyńskich Spółek wchodzących w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej tj. Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej S.A. (CTM) oraz PGZ Stoczni Wojennej.

Fot. PGZ S.A.

Fot. PGZ S.A.

Przypomnijmy, że pierwsza jednostka tego typu weszła do służby w dniu 28 listopada br. podczas uroczystości 99. rocznicy odtworzenia MW RP w Gdyni jako ORP Kormoran (601) (czytaj więcej: Podniesiono banderę na niszczycielu min ORP „Kormoran”). Okręt okręt został przekazany MW RP w dniu 17 listopada br. po zakończeniu prac komisji zdawczo – odbiorczej, która przeprowadziła badania kwalifikacyjne oraz procedury związane z przekazywaniem prototypu (czytaj więcej: IU MON: ORP „Kormoran” odebrany). Producent Kormorana, czyli stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (dawna Stocznia Północna) prowadziła badania oraz próby morskie od 13 lipca ub. r., gdy okręt po raz pierwszy wyszedł w morze (czytaj więcej: ORP „Kormoran” wyszedł w morze na próby [ZDJĘCIA]). Jednostka została zwodowana z kolei w dniu 4 września 2015 roku (czytaj więcej: ORP „Kormoran” zwodowany).

Trzon Konsorcjum odpowiedzialnego za jej budowę stanowiły Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. oraz CTM. Wspomniana Stocznia odpowiedzialna była za dostawę platformy morskiej, urządzeń, instalacji i systemów ogólnookrętowych, w tym nawigacji i łączności. Natomiast CTM pełnił rolę integratora Systemu Dowodzenia i Kierowania Środkami Walki oraz wytworzył i dostarczył na okręt Zintegrowany System Walki w tym: okrętowy podsystem wspomagania dowodzenia, system obrony biernej, system obserwacji podwodnej, w tym stacje hydrolokacyjne SHL-101/TM, SHL-300 oraz ładunki wybuchowe do niszczenia min morskich „Toczek”. Do Kormorana mają dołączyć ORP Albatros i ORP Mewa, zastępując w służbie jednostki ORP Mewa (623), ORP Czajka (623) i ORP Flaming (621), okręty projektu 206F, zwodowane w w 1966 roku i przebudowane w latach 1998-2001.

Fot. Dawid Kamizela.

Wartość bojowa nowoczesnego okrętu definiowana jest przez systemy, w jakie jest on wyposażony. Dlatego dostarczenie dla pierwszego „Kormorana”, opracowanego przez CTM, Systemu Zarządzania Walką SCOT, potwierdziło, że w kraju posiadamy niezbędne kompetencje w tej dziedzinie. Teraz po podpisaniu umowy na kolejne okręty jesteśmy usatysfakcjonowani się, że nasz narodowy system stał się platformą wyjściową dla serii okrętów. – powiedział Prezes Zarządu CTM dr inż. Andrzej Kilian.

Obie umowy podpisano w obecności sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosza Kownackiego:

Jeśli chodzi o jednostkę typu Ratownik, to w związku z planowym wycofaniem okrętów ratowniczych projektu 570, czyli ORP „Piast” oraz ORP „Lech”, potrzebujemy nowoczesnych okrętów tej klasy. Projekt ten ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa m.in. ze względu na fakt, że dostawy nowych jednostek mają zabezpieczyć działania operacyjne okrętów podwodnych pozyskanych w ramach programu „Orka”. Równie ważne jest pozyskanie kolejnych jednostek typu Kormoran II, które wydatnie zwiększą potencjał Marynarki Wojennej RP w jeśli chodzi o neutralizację zagrożenia minowego. Obie dzisiejsze umowy stanowią kolejny bardzo ważny krok w odbudowie zaniedbanego przez lata potencjału Marynarki Wojennej RP, która w tym roku otrzymała już pierwszy od ponad dwudziestu lat nowy okręt, a obecnie zyskuje realną perspektywę wcielenia kolejnych zbudowanych w polskich stoczniach jednostek. – podkreślił wiceszef MON.

Konsorcjum w składzie PGZ S.A., Stocznia Remontowa NAUTA S.A., SW PGZ SP z o.o. oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. powołano w celu wspólnego udziału w postępowaniu programu „Ratownik”. Program ten wymagał złożenia oferty na dostawę dwóch okrętów ratowniczych, w tym jednego w ramach opcji. Szacowana wartość pojedynczej jednostki to około 800 mln PLN. Okres budowy okrętu od momentu podpisania umowy przewiduje się na blisko pięć lat. Koncepcję okrętu oraz jego projekt wykonawczy przygotowuje polskie biuro projektowe MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o.

Realizacja zamówienia na dostarczenie okrętów typu Ratownik oznacza dla Grupy wielką szansę na zwiększenie kompetencji w segmencie platform morskich. Budowa tych jednostek będzie też dla nas dobrym przygotowaniem przed innymi postępowaniami związanymi z procesem modernizacji Marynarki Wojennej RP, w tym przede wszystkim przed realizowanym we współpracy z partnerem zagranicznym programem „Orka”. Warto również zaznaczyć, że jest to pierwsze zamówienie, którego istotna część zostanie wykonana we wdrażanej właśnie w struktury naszej Grupy PGZ Stoczni Wojennej S.A. – powiedział prezes zarządu PGZ S.A. Błażej Wojnicz.

Okręty ratownicze to pomocnicze jednostki pływające przeznaczone do realizacji zadań zabezpieczenia ratowniczego działań Marynarki Wojennej – ratowania życia załóg uszkodzonych okrętów podwodnych, wydobywania zatopionej techniki wojskowej, gaszenia pożarów jednostek pływających oraz wykonywania zabiegów dezaktywacji i dezynfekcji w przypadku użycia broni masowego rażenia. Do wykonywania tych zadań okręty zostaną wyposażone m.in. w sprzęt do nurkowania saturowanego oraz do leczniczej dekompresji uratowanych załóg, bezzałogowe pojazdy podwodne, systemy gaśnicze, systemy dezaktywacji i dezynfekcji oraz kompleks medyczny. Na okręcie znajdować się również będzie lądowisko dla śmigłowców.

Fot. MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o.

Fot. MMC Ship Design & Marine Consulting Sp. z o.o.

Źródło:

pgzsa.pl: Umowy na nowe okręty dla Marynarki Wojennej RP

Czytaj także:

Konferencja prasowa PGZ nt. wyrzutni artylerii rakietowej WR-300 Homar

Jelcz dostarczy podwozia dla przeciwlotniczych zestawów rakietowo-artyleryjskich Pilica

Przekazanie WOT pierwszej partii karabinków Grot [WIDEO]

Zgoda USA na sprzedaż Polsce artylerii rakietowej i uzbrojenia lotniczego

IU MON: Rusza analiza rynku dotycząca programu „Harpia”

WZŁ nr 1 dostarczyły Wojsku Polskiemu pojazdy dowodzenia i łączności RWŁC-10/T

Polskie statki poszukiwawczo-ratownicze dla Wietnamu

Bojowy Bezzałogowy System Powietrzny klasy mikro WARMATE dla Wojska Polskiego

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.