Jak poinformowało rosyjskie MON, w 2018 roku rozpoczną się dostawy pierwszych egzemplarzy samolotów szkolenia podstawowego SAT SR-10, których cechą charakterystyczną jest ujemny skos skrzydeł.
W niedzielę, 15 października br. Departament Informacji i Komunikacji Masowej Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej poinformował, że w 2018 roku rozpoczną się dostawy pierwszych egzemplarzy samolotów szkolenia podstawowego SAT SR-10. Komunikat prasowy nie precyzuje dokładnej liczby zamówionych samolotów.
Projekt lekkiego samolotu odrzutowego SR-10, przeznaczonego do szkolenia podstawowego kadetów, został opracowany przez prywatne biuro konstrukcyjne KB SAT (Sowriemiennyje Awiacyonnyje Tiechnołogii) w 2007 roku. Dwa lata później, podczas 10. Międzynarodowego Salonu Lotniczo-Kosmicznego MAKS-2009 w podmoskiewskim Żukowskim na lotnisku Ramienskoje, zaprezentowano pełnowymiarową makietę samolotu. W dniu 25 grudnia 2015 roku prototyp maszyny został oblatany.
Napęd seryjnej maszyny stanowi pojedynczy silnik turbowentylatorowy NPO Saturn Liulka AŁ-55 (prototyp otrzymał AŁ-25TLSz), który powstał z myślą o samolotach szkolno-bojowych, bezzałogowcach i lekkich samolotach szturmowych (pierwszym statkiem powietrznym, który je otrzymał był indyjski samolot szkoleniowy HAL HJT-36 Sitara ? przyp. red.). SR-10 charakteryzuje się ujemnym skosem skrzydeł, podobnie jak inny rosyjska konstrukcja, eksperymentalny samolot myśliwski i demonstrator technologii 5. generacji, Su-47 Bierkut (S-37). Takie rozwiązanie aerodynamiczne zapewnia większą siłę nośną i manewrowość oraz mniejszy opór, prędkość minimalną i podatność na przeciągnięcie. Wymaga jednak mocniejszej konstrukcji, dlatego, o ile Su-47 był tylko częściowo zbudowany z lżejszych kompozytów, to SR-10 jest praktycznie cały z nich wykonany. Dzięki temu maksymalna masa startowa wynosi jedynie 2.700 kg.
Dwumiejscowy samolot SAT SR-10 ma 9,59 metra długości, 8,40 metra rozpiętości skrzydeł i 3,55 metra wysokości. Prędkość maksymalna wynosi 900 km/h, natomiast zasięg to 1.500 km. Pułap praktyczny wynosi 6.000 metrów, natomiast maksymalny aż 11.000 metrów. W Siłach Powietrzno-Kosmicznych (WKS) Rosji, będzie zastępować czechosłowackie Aero L-39 Albatros (154 egz. w 2016 roku ? przyp. red.) i ma wypełnić lukę pomiędzy nowymi, śmigłowymi Jak-152, a większymi, odrzutowymi Jak-130. KB SAT opracowuje obecnie bezzałogowy wariant swojego produktu, oznaczony jako AR-10 Argument, którego ogon ma otrzymać usterzenie motylkowe typu V oraz pełnić zadania uderzeniowe (dzięki dwóm węzłom podskrzydłowym dla uzbrojenia klasy powietrze-powietrze i powietrze-ziemia) i patrolowe.
Źródło:
mil.ru: ?????? ???????? ??????-????????????? ????????? ??-10 ????????????? ? 2018 ????
Czytaj także:
Rosjanie rozpoczęli montaż wojskowych śmigłowców Mi-38T
Media: PAK FA otrzymał oficjalne oznaczenie Sił Powietrzno-Kosmicznych FR
Oficjalna prezentacja myśliwca MiG-35 [FOTO+WIDEO]
Rosja: Rozpoczęto montaż pierwszego bombowca strategicznego Tu-160M2
Pierwszy myśliwiec Su-30SM trafił do obwodu kaliningradzkiego
Pierwsze trzy Ił-22PP Porubszczik dla rosyjskiego lotnictwa
Rosja odebrała pierwszy zmodernizowany ?samolot zagłady? Ił-80
Zmodernizowany Niedźwiedź w służbie
Ił-112W jednak powstanie
12. Międzynarodowy Salon Lotniczo-Kosmiczny MAKS-2015 ? podsumowanie