F-35I "Adir" - najnowszy nabytek izraelskiego lotnictwa. /Fot. Lockheed Martin

Chrzest bojowy izraelskich Adir’ów?

We wtorek, w dniu 7 marca br. na łamach francuskiej gazety Le Figaro ukazał się artykuł informujący o rzekomym bojowym debiucie najnowszego nabytku Sił Powietrznych Izraela (Hejl HaAvir), czyli myśliwców wielozadaniowych 5. generacji F-35I „Adir„.

Według Georgesa Malbrunota dziennikarza gazety Le Figaro, który powołał się na tajemnicze źródło z kręgów francuskiego wywiadu debiut bojowy najnowszego nabytku Sił Powietrznych Izraela (Hejl HaAvir), czyli myśliwców wielozadaniowych 5. generacji F-35I „Adir” miał miejsce w nocy z 12 na 13 stycznia br. nad ogarniętą krwawym konfliktem Syryjską Republiką Arabską (czytaj także: Nocny nalot Izraela na Damaszek [WIDEO]).

Wojskowy port lotniczy Al-Mazza w Damaszku (Syria) – 33°28′40″N 36°13′24″E. /Fot. MrPenguin20 via Wikimedia Commons na licencji CC BY-SA 3.0

Widok na zbombardowane cele. /Fot. Twitter via @Dannymakkisyria.

W czasie swojej pierwszej misji bojowej izraelskie myśliwce 5. generacji miały uderzyć na cele w stolicy Syrii. Francuski dziennikarz poinformował, że celem nalotu izraelskiego lotnictwa miały być magazyny uzbrojenia zlokalizowane w wojskowym porcie lotniczym Al-Mazza nieopodal Damaszku, w których przechowywany były samobieżne zestawy artyleryjsko-rakietowe Pancyr-S1 (w kodzie NATO: SA-22 Greyhound), które jak informują różne źródła, mogły być dostarczane bojownikom libańskiej organizacji Hezbollah (arab. حزب الله – Hizb-allah).

W czasie tego uderzenia lotniczego na syryjską stolicę, izraelskie lotnictwo miało też rzekomo zniszczyć baterię rakietowego systemu przeciwlotniczego i przeciwbalistycznego S-300 działającego w pobliżu stolicy (w Mount Qasioun — przyp.red.). Według tajemniczego źródła gazety Le Figaro po udanym ataku tuż przed powrotem do kraju izraelskie maszyny miały dokonać przelotu nad pałacem prezydenckim Bashara Al-Assada.

Prawda / Fałsz ? 

Fot. Lockheed Martin Aeronautics/Angel DelCueto.

Warto jednak zauważyć — spoglądając jednocześnie na historię Sił Obronnych Izraela (Tzahal) – że niejednokrotnie zdarzało się już, by Izrael bardzo szybko wdrażał do walki swoje najnowsze nabytki. Na chwilę obecną izraelskie władze nie potwierdziły ani nie zaprzeczyły doniesieniom o debiucie bojowym Adirów nad Syrią. W sieci trwa zażarta dyskusja — ścierają się tam zwolennicy różnych teorii. Kwestia użycia bojowego F-35 pozostaje zatem otwarta!

F-35I dla Izraela

Przypominamy, że pierwsze myśliwce wielozadaniowe F-35I „Adir” przybyły do Izraela w poniedziałek, w dniu 12 grudnia br. – dwie maszyny wylądowały w bazie lotniczej Nevatim, położonej w południowej części Izraela (czytaj także: F-35I przyleciały do Izraela [FOTO+WIDEO]). Prezentacja pierwszego egzemplarza F-35I Adir dla Izraelskich Sił Powietrznych miała miejsce w dniu 22 czerwca 2016 roku w Fort Worth w Teksasie (Czytaj także: Lockheed Martin zaprezentował izraelski F-35I Adir). Warto zaznaczyć, że oblot pierwszego egzemplarza myśliwca wielozadaniowego Adir miał miejsce w dniu 25 lipca 2016 roku w Fort Worth w Teksasie (Czytaj także: Oblot izraelskiego F-35I Adir). Warto przypomnieć, że w listopadzie ubiegłego roku izraelskie władze podjęły decyzję o zakupie dodatkowej partii składającej się z 17 myśliwców wielozadaniowych Adir” dla sił powietrznych (czytaj także: Izrael kupuje kolejne myśliwce F-35I Adir).

F-35I „Adir” i F-16I „Sufa”. /Fot. Major Ofer | Israeli Air Force na licencji CC BY 4.0 via Wikimedia Commons.

Dodatkowa partia maszyn, której zakup zostanie sfinansowany dzięki wykorzystaniu środków pochodzących z amerykańsko-izraelskiego porozumienia o współpracy podpisanego we wrześniu br. (czytaj także: Wielomiliardowa pomoc wojskowa USA dla Izraela) sprawi zatem, że liczba myśliwców 5. generacji w służbie Izraelskich Sił Powietrznych wzrośnie do 50 sztuk. Izraelskie władze zawarły wcześniej dwa kontrakty na zakup myśliwców F-35 – w ramach pierwszego [zawartego w 2010 roku] zakupiono 19 maszyn, w ramach drugiego zaś 14 [w 2015 roku] (czytaj także: Dodatkowa eskadra F-15 dla Izraela). Od standardowych egzemplarzy F-35A izraelskie maszyny różnić będą się w sposób znaczny m.in poprzez zastosowanie lokalnie produkowanych systemów walki radioelektronicznej i łączności.

Źródło: Air Force Monthly | The Drive | TacAirNet 

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty