Fot. DARPA.

PROTEUS: system zarządzania, dowodzenia i kontroli pola walki przyszłości

W dniu 15 czerwca br. amerykańska agencja DARPA ujawniła, że pracuje nad systemem zarządzania, dowodzenia i kontroli (BMC2) o nazwie PROTEUS, który w przyszłości zapewni amerykańskim żołnierzom przewagę na polu walki na zurbanizowanych obszarach wybrzeży podczas misji ekspedycyjnych.

W czwartek, 15 czerwca br. amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (Defense Advanced Research Projects Agency; DARPA) ujawniła, że pracuje nad systemem zarządzania, dowodzenia i kontroli (Battle Management, Command and Control; BMC2) o nazwie PROTEUS (Prototype Resilient Operations Testbed for Expeditionary Urban Scenarios), który w przyszłości zapewni amerykańskim żołnierzom przewagę na polu walki na zurbanizowanych obszarach wybrzeży podczas misji ekspedycyjnych, a także zapewni obszerne interaktywne środowisko wirtualne, które pozwoli przetestować nowe koncepcje dla wyżej wymienionych działań zbrojnych.

Zgodnie z koncepcją programu PROTEUS, owocem prac badawczych mają być potężne, cyfrowe narzędzia dla amerykańskich żołnierzy, z uwagi na konieczność utrzymania przewagi taktycznej na ekspedycyjnym polu walki w dobie wdrażania przez przeciwników coraz to nowszych technologii.

PROTEUS, czyli dosłownie ?platforma testowa elastycznych operacji dla ekspedycyjnych scenariuszy miejskich? ma na celu dostarczenie żołnierzom dedykowanej platformy (oprogramowania) do użytku na tablecie lub innym osobistym urządzeniu, które umożliwi dynamiczną i adaptacyjną kompozycję elementów pola bitwy, takich jak np. wezwanie załogowych i bezzałogowych statków powietrznych w celu przeprowadzenia punktowych nalotów, równocześnie na wielu poziomach dowodzenia czy użycie pojazdów lub spieszonych wojsk. Program ma także na celu stworzenie nowe, interaktywne środowisko wirtualne, wykorzystujące nowatorskie technologie, które pozwoli na znaczące zwiększenie wieloskalowego procesu decyzyjnego w ocenie koncepcji operacyjnych, obejmujących działania naziemne, morskie, lotnicze czy elektromagnetyczne.

John Paschkewitz, kierownik programu PROTEUS w agencji DARPA, powiedział:

Walka miejska polega na osiąganiu precyzyjnych efektów i szybszej adaptacji niż przeciwnik w niepewnym, coraz bardziej złożonym środowisku. Dla sił amerykańskich, aby utrzymać wyraźną przewagę w scenariuszach zurbanizowanych obszarów wybrzeży, potrzebna jest szybka i elastyczna organizacja zadań, które mogą stworzyć element zaskoczenia i wykorzystanie przewagi, poprzez łączenie efektów w obrębie dziedzin operacyjnych. Poprzez PROTEUS dążymy do poszerzenia inicjatyw i możliwości podejmowania decyzji przez podoficerów i młodszych oficerów na poziomie plutonu i oddziału, a także oficerów działających w terenie, którzy dowodzą ekspedycyjnymi zespołami desantowymi, np. dając im nowe narzędzia do kompozycji dostosowanych pakietów siły, nie tylko przed misją, ale podczas misji, gdy się rozwija.

Jednym słowem, BMC2 nowej generacji umożliwi zręczną i precyzyjną walkę, gdzie dowodzący będą mogli szybko projektować, komponować i modyfikować pakiety siłowe w czasie trwania walki, aby zaskoczyć wroga.

Jak dodaje Paschkewitz, celem programu jest opracowanie narzędzia umożliwiającego Marines dostosowanie ich systemów i taktyki szybciej, niż przeciwnik. Jako przykłady zastosowania podał połączone wsparcie ogniowe w razie potrzeby czy zapewnienie transportu do szybkiej ewakuacji. Żołnierze będą mogli wykorzystać oprogramowanie tabletu do koordynowania połączonego wsparcia rozpoznawczego z kilku małych bezzałogowców, prowadzenia walki elektronicznej przy wsparciu np. MQ-9 Reaper czy otrzymać kombinowane wsparcie ogniowe z pobliskiego śmigłowca szturmowego i czołgu. PROTEUS zapewni żołnierzom pełną świadomość sytuacyjną w czasie rzeczywistym na temat dostępnych zasobów własnych sił i dzielenie się tymi informacjami z wyższymi szczeblami dowodzenia, co umożliwi całemu zespołowi myślenie „o krok dalej”.

Druga funkcja systemu PROTEUS to obszerne interaktywne środowisko wirtualne, w którym nowe narzędzia i koncepcje zarządzania, dowodzenia i kontroli mogą być zintegrowane i testowane na różnych szczeblach dowodzenia, aby wykazać zwartość kompozycji pakietów siłowych.

Idea wirtualnej platformy testowej polega na tym, że operatorzy i dowódcy mogą odkrywać i oceniać nowe taktyki oparte na dynamicznej kompozycji, a następnie budować „pamięć mięśniową”, stosując najskuteczniejsze z nich w wirtualnym otoczeniu. Nie chcemy stworzyć masowej gry komputerowej typu multi-player, jak wiele popularnych gier komercyjnych, które już istnieją, ani też naśladować czy kopiować istniejącego oprogramowania Departamentu Obrony, jak ?Live, Virtual, and Constructive? (LVC). Zamiast tego chcemy, aby programiści wymyślili innowacyjne, skoncentrowane na decyzjach wirtualne światy, które prawidłowo przechwytywały by złożone i nieliniowe konsekwencje wyborów podejmowanych zarówno na poziomie dowodzenia, jak i taktycznym, zarówno przez wojska własne, jak i przeciwne siły. Walka miejska nacechowana jest znaczną niepewnością, a rozmiary pola walki są ogromne, co wymaga oceny człowieka i podejmowania przez niego decyzji, których nie można zautomatyzować. Szukamy koncepcji łatwych do zastosowania i demonstrujących symulacje taktyczne podobne do istniejących interaktywnych gier taktycznych, używanych przez siły amerykańskie, a przy tym znacznie wzbogaconej skali bitwy, złożoności i szczegółowości. ? powiedział Paschkewitz.

Szczegółowe informacje na temat programu dostępne są tutaj: Broad Agency Announcement: Prototype Resilient Operations Testbed for Expeditionary Urban Scenarios (PROTEUS).

Źródła:

darpa.mil: Transforming How Troops Fight in Coastal Urban Environments

fbo.gov: Prototype Resilient Operations Testbed for Expeditionary Urban Scenarios (PROTEUS)

Czytaj także:

USA: Skuteczny atak elektroniczny przeciwko czołgom Abrams

Boeing i agencja DARPA zbudują samolot kosmiczny dla Pentagonu [WIDEO]

DARPA zakończyła testy w locie modelu eksperymentalnego drona VTOL X-Plane [WIDEO]

DARPA przyznała kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania [WIDEO]

DARPA pracuje nad silnikami zdolnymi do osiągania prędkości 5 Ma

DARPA zakończyła testy w locie ?wirtualnego pilota? ALIAS

Saab opracował nową aplikację treningową dla żołnierzy

Aplikacje na smartfony dla żołnierzy WOT

JWK Fit App: aplikacja treningowa prosto od Komandosów z Lublińca

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.