Fot. screen YouTube.

Rosja: Oblot zmodernizowanego bombowca strategicznego Tu-160M2 [WIDEO]

W dniu 25 stycznia br. w Kazaniu w rosyjskim Tatarstanie odbył się oblot pierwszego zmodernizowanego bombowca strategicznego Tu-160M2, który otrzymał nazwę własną Piotr Diejniekin na cześć zmarłego w ubiegłym roku głównodowodzącego Sił Powietrznych na początku lato 90. XX wieku.

Kazań, Tatarstan, Rosja. / Wikimedia Commons.

Jak poinformowała agencja prasowa TASS, w czwartek, 25 stycznia br. z przyzakładowego lotniska w Kazańskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego imienia S. P. Gorbunowa (KAPO) w Kazaniu (Tatarstan, Rosja) odbył się oblot pierwszego zmodernizowanego bombowca strategicznego Tu-160M2 (w kodzie NATO: Blackjack) o nazwie własnej Piotr Diejniekin. Choć warunki pogodowe były trudne, lotu nie odwołano, gdyż w wydarzeniu uczestniczyli m.in. prezydent Władimir Putin oraz minister obrony gen. Siergiej Szojgu.

Tu-160M2 Piotr Diejniekin o nr bocznym „0804” wzniósł się na wysokość 300 metrów, wykonując zaplanowane manewry i poprawnie wylądował po ośmiu minutach. Rosyjski przywódca powiedział później pracownikom KAPO:

To ważny krok w kierunku rozwoju branży „high-tech” i wzmocnienia zdolności obronnych kraju, ponieważ jest to jeden z elementów naszej triady nuklearnej.

Gen. Piotr Diejniekin w 1988 roku. / Wikimedia Commons (CC-BY-SA 4.0).

Prezydent dodał, że zespół konstrukcyjny odniósł ogromny sukces, budując ten samolot oraz, że otrzymał zaproszenie na oblot półtora roku wcześniej. Stwierdził, iż nie ma wątpliwości, że dalsze prace nad Tu-160M2 przebiegną sprawnie, zapowiadając, że Ministerstwo Obrony zamówi łącznie 10 takich maszyn za kwotę rzędu 160 mld RUB (2,9 mld USD), co pozwoli na wykorzystanie pełnych mocy produkcyjnych kazańskich zakładów lotniczych do 2027 roku. Każdy z samolotów będzie kosztować 15 mld RUB (270 mln USD). Warto tu zauważyć, że jeszcze trzy lata wcześniej ówczesny dowódca Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) gen. por. Wiktor Bondariew zapowiadał zakup co najmniej 50 takich maszyn (czytaj więcej: Rosja rozbuduje flotę największych bombowców strategicznych).

Patron nowego samolotu, czyli generał Piotr Stiepanowicz Diejniekin urodził się w dniu 14 grudnia 1937 roku w Mrozowsku w obwodzie rostowskim, a zmarł w dniu 19 sierpnia 2017 roku w Moskwie. W 1969 roku ukończył studia na Akademii Sił Powietrznych ZSRR im. Jurija Gagarina. Od 1991 do 1992 roku był głównodowodzący Sił Powietrznych i wiceministrem obrony ZSRR. W 1992 roku został mianowany głównodowodzący Sił Powietrznych Wspólnoty Niepodległych Państw (WNP). Od 1992 roku pełnił funkcję głównodowodzącego Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej, a w dniu 14 grudnia 2002 roku przeszedł w stan spoczynku.

WIDEO:

Według Rosjan, Tu-160M2 otrzymał ok. 40% nowego wyposażenia, w tym nową awionikę (m.in. system astronawigacji ANS-2009, opracowany przez Konciern Radioelektronnyje Tiechnołogii KRET – przyp. red.), systemy samoobrony i walki radioelektronicznej (WRE), co ma zwiększyć efektywność bojową zmodernizowanych maszyn w porównaniu z pierwowzorem nawet 2,5 raza.

Przypomnijmy, że montaż Tu-160M2 rozpoczął się pod koniec stycznia ub. r. (czytaj więcej: Rosja: Rozpoczęto montaż pierwszego bombowca strategicznego Tu-160M2), a jego prezentacja w dniu 16 listopada ub. r. (czytaj więcej: Rosja: Roll-out pierwszego zmodernizowanego bombowca strategicznego Tu-160M2 [FOTO]). W chwili obecnej, na uzbrojeniu WKS znajduje się 15 egzemplarzy Tu-160, zbudowanych jeszcze w czasach sowieckich i podlegających 121. Gwardyjskiemu Sewastopolskiemu Pułkowi Bombowców Ciężkich i stacjonujących w 6950. Bazie Lotniczej w Engels (obwód saratowski).

Rosja zbuduje ponaddźwiękowy samolot pasażerski?

Ponaddźwiękowy samolot pasażerski Tu-144D, należący niegdyś do sowieckich linii lotniczych Aerofłot. / Wikimedia Commons (CC-BY-SA 3.0).

Co ciekawe, rosyjski prezydent wskazał również po raz kolejny na potrzebę wzmocnienia lotnictwa cywilnego, szczególnie biorąc pod uwagę możliwość stworzenia cywilnej wersji bombowca strategicznego Tu-160:

Taki samolot byłby bardzo potrzebny, choć będzie wymagał wiele pracy, aby go zbudować. – powiedział Putin.

Przypomniał przy tym zimnowojenny projekt naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Tu-144 (w kodzie NATO: Charger), pytając retorycznie „dlaczego musiał zostać przerwany?”:

Ceny biletów lotniczych miały odpowiadać pewnemu średniemu poziomowi zarobków, a teraz sytuacja wygląda inaczej: w dzisiejszych czasach pojawiły się wielkie firmy, które mogą korzystać z tego samolotu.

Obecny w Kazaniu prezes Zjednoczonej Korporacji Lotniczej (OAK), Jurij B. Slusar, powiedział, że projekt nowego, naddźwiękowego liniowca cywilnego już powstał:

OAK pracuje obecnie nad wieloma obiecującymi projektami, w tym naddźwiękowym odrzutowcem pasażerskim, który może zawierać rozwiązania i technologie już stosowane w bombowcu Tu-160.

Oblot Ił-78M-90A

Uljanowsk, obwód uljanowski, Rosja. / Wikimedia Commons.

Oblot nowego bombowca strategicznego zbiegł się z podobnym wydarzeniem w Uljanowsku. W powietrze po raz pierwszy wzbił się prototyp zmodernizowanego powietrznego tankowca Ił-78M-90A, który był testowany przez pilota Iljuszyna, Nikołaja Kujmowa. Lot trwał 35 minut i był obserwowany m.in. przez dyrektora generalnego Kompleksu lotniczego im. S.W. Iljuszyna, Aleksiej Rogozin.

W porównaniu z Ił-78, nowy samolot otrzymał zmodyfikowane skrzydła, nowe, bardziej niezawodne silniki Awiadwigatiel PS-90A-76 o ciągu 142 kN każdy (dla porównania silniki Sołowiew D-30KP, używane w Ił-78, mają ciąg 103 kN – przyp. red.) i nowy system sterowania pompami paliwa, który znacząco przyspieszy operacje tankowania w powietrzu. Samolot zaprezentowano w dniu 29 listopada ub. r., po czym przechodził on próby naziemne.

O wydarzeniu tym wspomniał również obecny w Kazaniu prezydent Putin, podkreślając, że zasięg bombowca, czyli 12.000 km, można zwiększyć globalnie dzięki nowym tankowcom. Obecnie, WKS posiada flotę 15 starszych samolotów typu Ił-78 (w kodzie NATO: Midas).

WIDEO:

Źródła:

tass.com: New Tu-160 bomber to strengthen Russia’s nuclear triad — Putin

tass.com: Putin vows TU-160 contract will keep Kazan aircraft plant’s wheels turning through 2027

tass.com: Russian aircraft corporation working on supersonic passenger jet

tass.com:Russia’s advanced aerial refueling tanker performs debut flight

Czytaj także:

Media: Rosja rozmieści myśliwce Su-27SM3 i Su-35S w Kaliningradzie

Rosja: Test „pop-up” ciężkiej rakiety balistycznej Sarmat

Rosja: Oblot myśliwca 5. generacji Su-57 z nowym silnikiem Fazy II [WIDEO]

Rosja: Wodowanie czwartego strategicznego okrętu podwodnego typu Boriej

Rosja rozpoczęła prace nad zmodernizowanym okrętem podwodnym proj. 955B Boriej-B

Rosja: Powstanie szturmowa wersja bombowca Su-34?

Rosja: Oblot samolotu wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej A-100 Premier

Rosja: Samoloty szkoleniowe SAT SR-10 wejdą niebawem do służby

Oficjalna prezentacja myśliwca MiG-35 [FOTO+WIDEO]

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.