Wyrzutnia M903 i ciągnik siodłowy M977 HEMTT systemu MIM-104F Patriot PAC-3. / Flickr.

Zgoda USA na sprzedaż Polsce systemu Patriot w ramach I fazy programu „Wisła”

W dniu 17 listopada br. amerykańska Agencja ds. Współpracy Obronnej (DSCA) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż procedurą FMS zestawów systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego MIM-104F Patriot PAC-3+ wraz z sieciocentrycznym systemem dowodzenia IBCS dla Polski w ramach I fazy Programu Operacyjnego obrony powietrznej średniego zasięgu „Wisła”.

Sklep Urodzeni Patrioci

W piątek, 17 listopada br. amerykańska Agencja ds. Współpracy Obronnej (Defense Security Cooperation Agency; DSCA) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż procedurą FMS (Foreign Military Sales) zestawów systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego MIM-104F Patriot PAC-3+ wraz z sieciocentrycznym systemem dowodzenia IBCS oraz powiązanego z nim pakietu logistycznego i wsparcia dla Polski w ramach I fazy Programu Operacyjnego obrony powietrznej średniego zasięgu „Wisła”. Agencja DSCA wydała w dniu 14 listopada br. wymaganą certyfikację, informującą Kongres o ewentualnym kontrakcie międzyrządowym.

Koszt obu faz programu „Wisła”, obejmujący zintegrowany system obrony powietrznej i przeciwrakietowej (Integrated Air and Missile Defense; IAMD) Patriot w konfiguracji PAC-3+ ze zmodernizowanymi czujnikami i komponentami, został wyceniony na maksymalną kwotę 10,5 mld USD (ok. 37 mld PLN), co oznacza, że może zostać zmniejszona.

W ramach I fazy tego programu, polski rząd złożył ewentualne zamówienie na:

  • cztery (4) zmodernizowane jednostki (fire units; dwie baterie) systemu MIM-104F Patriot w konfiguracji PAC-3+ (Patriot Advanced Capability 3+);
  • cztery (4) zestawy stacji radarowych kierowania ogniem AN/MPQ-65 (w której znacząco usprawniono wyszukiwanie i wykrywanie zagrożeń, zawarto nowocześniejszy system identyfikacji IFF oraz zwiększono sprawność przechwytywania w porównaniu ze starszą AN/MPQ-53 – przyp. red.);
  • cztery (4) stacje kierowania ogniem;
  • cztery (4) jednostki systemu RIU (Radar Interface Unit);
  • szesnaście (16) wyrzutni M903 (każda dla 12 rakiet PAC-3 MSE);
  • osiemnaście (18) zestawów LINK (Launcher Integration Network Kit), w tym dwa zapasowe;
  • dwieście osiem (208) rakiet przechwytujących Patriot Advanced Capabilty-3 (PAC-3) Missile Segment Enhancement (MSE);
  • jedenaście (11) testowych rakiet PAC-3 MSE;
  • oprogramowanie sieciocentrycznego systemu dowodzenia IBCS (Integrated Air and Missile Defense Battle Command System);
  • dwie (2) stacje oprogramowania IBCS EOS (Engagement Operations Center) do operacji w przyszłości;
  • sześć (6) stacji oprogramowania IBCS EOS do obecnych operacji;
  • piętnaście (15) zestawów zintegrowanego systemu łączności bezprzewodowej IFCN (Integrated Fire Control Network)
  • cztery (4) jednostki zasilania EPP III (Electrical Power Plants);
  • pięć (5) terminali łączności MIDS/LVT (Multifunctional Information Distribution Systems/Low Volume Terminals);

Ponadto, zamówienie zawiera wyposażenie łącznościowe, testowe i wsparcia, narzędzia, ciągniki siodłowe, generatory, zestawy naprawcze, dokumentację techniczną i inżynieryjną, szkolenie obsługi, usługi logistyczne ze strony polowych zespołów wsparcia technicznego (TAFT), rządu USA, producentów, integrację i kontrolę systemów (Systems Integration and Checkout; SICO), wsparcie techniczne w terenie oraz inne powiązane elementy logistyki i programu wsparcia.

Głównymi wykonawcami kontraktu będą koncerny Raytheon Company w Andover (Massachusetts), Lockheed Martin w Dallas (Teksas) oraz Northrop Grumman w Falls Church (Wirginia). Agencja DSCA informuje, że rząd polski zwrócił się także o transakcje offsetowe, ale do tej chwili ich zakres nie został określony i będzie zdefiniowany w czasie negocjacji z wykonawcą.

Przypomnijmy, że memorandum w sprawie m.in. wyżej wymienionego zestawu pomiędzy rządem RP a Departamentem Stanu zostało podpisane w dniu 6 lipca br. Ustalono wówczas, że w ramach I fazy przewidywany czas dostawy rozpocznie się w 2022 roku, a osiągnięcie zdolności operacyjnej oczekiwane jest w 2023 roku (czytaj więcej: Memorandum polsko-amerykańskie ws. systemu obrony powietrznej Patriot).

Druga faza programu „Wisła” z kolei ma objąć zakup kolejnych dwunastu jednostek ogniowych (sześciu baterii) systemu wraz z integracją z nim rakiet SkyCeptor (czytaj także: MSPO 2016: Amerykańsko-izraelski pocisk dla systemów Patriot oferowanych Polsce), radaru dookólnego AESA (Active Electronically Scanned Array) 360 stopni w technologii azotku galu (GaN) oraz polskich sensorów dla polskiej architektury systemu.

Wyrzutnia M903 systemu MIM-104F Patriot PAC-3. / Wikimedia Commons/US Army.

Źródło:

dsca.mil: Poland – Integrated Air and Missile Defense (IAMD) Battle Command System (IBCS)-enabled Patriot Configuration-3+ with Modernized Sensors and Components

Czytaj także:

Konferencja MON ws. pozyskania zestawów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych „Wisła”

Podpisanie listu intencyjnego pomiędzy Raytheonem, Autosanem i PGZ S.A.

Szwecja kolejnym użytkownikiem systemu obrony powietrznej Patriot

Agencja DSCA zatwierdziła sprzedaż systemu Patriot dla Rumunii

Raytheon przetestował radar AESA dla systemu Patriot

Raytheon zmodernizuje niemieckie Patrioty?

Natowskie baterie rakiet Patriot trafią na Litwę?

Niemiecko-holenderskie baterie Patriot trafią na wschodnią flankę NATO?

Japonia modernizuje swoje baterie rakiet Patriot

Zestawy Patriot trafią do Wojska Polskiego?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty