F-35I Adir. / fot. IAF (mjr Ofer).

Izrael: Gotowość operacyjna myśliwców 5. generacji F-35I Adir

Izraelskie Siły Powietrzne (Hejl HaAvir) ogłosiły gotowość operacyjną swoich myśliwców 5. generacji F-35I Adir w niemal rok po odebraniu dwóch pierwszych egzemplarzy. Obecnie, Izrael operuje flotą 9 z 50 łącznie zamówionych samolotów produkcji amerykańskiej.

Sklep Urodzeni Patrioci

Wikimedia Commons.

W środę, 6 grudnia br. Izraelskie Siły Powietrzne (Hejl HaAvir; IAF) ogłosiły gotowość operacyjną swoich myśliwców 5. generacji F-35I Adir. Deklaracja dotycząca pierwszej eskadry nowych maszyn nastąpiła prawie rok po odebraniu dwóch pierwszych egzemplarzy, co nastąpiło w dniu 12 grudnia 2016 roku (czytaj więcej: F-35I przyleciały do Izraela [FOTO+WIDEO]).

Gen. bryg. Amikam Norkin, dowódca IAF, powiedział:

Deklaracja zdolności operacyjnej eskadry ma miejsce w czasie, w którym IAF działa na dużą skalę na wielu frontach, na nieustannie zmieniającym się Bliskim Wschodzie. Wyzwania operacyjne, które stają się coraz bardziej złożone każdego dnia, otrzymują doskonałą odpowiedź ze strony lotnictwa. Status operacyjny myśliwca Adir znacznie zwiększa możliwości IAF w tym momencie.

Po serii testów i prób w locie, samolot uznano za zdolny do działań operacyjnych. Podpułkownik Yotam, dowódca 140. Eskadry Golden Eagle, która stała się pierwszym operatorem nowych samolotów w bazie lotniczej Newatim, która jest największą jednostką operacyjną IAF, położoną na pustyni Negew, powiedział:

Inspekcja zbadała misje i scenariusze, które obejmują wszystkie elementy operacyjne wymagane do lotów Adira, z ziemi i z powietrza. Jestem przekonany o zdolności dywizjonu do osiągnięcia gotowości operacyjnej i czuję, że presja jest pozytywna i zdrowa.

Obecnie, Hejl HaAvir operują flotą 9 z 50 zamówionych łącznie samolotów 5. generacji (czytaj więcej: Izrael kupuje kolejne myśliwce F-35I Adir), z których pięć przeszło testy operacyjne. Ppłk. Yotam powiedział, że inspekcja wstępnej zdolności bojowej dotyczyła większej liczby elementów, niż tylko samych maszyn, ale praktycznie całych sił powietrznych: różnych dyrektoriatów, całej eskadry Golden Eagle, jednostki kontroli powietrznej (ATC), bazy lotniczej Newatim, centralnego dowództwa IAF i innych. Hejl HaAvir uważa, że musiało dostosować się do 5. generacji samolotów bojowych, a nie na odwrót, co stanowiło nowe wyzwanie każdego dnia. Jak powiedział major D., zastępca dowódcy 140. Eskadry:

Głównym motywem ostatniego roku była nauka. Każdy dzień ubiegłego roku kończył się wysłuchaniem, w którym dowiadywaliśmy się czegoś nowego o samolocie, jego systemach, działaniu i konserwacji.

F-35I Adir. / fot. IAF (Celia Garion).

Personel latający i naziemny 140. Eskadry należy do pierwszych załóg na świecie, operującymi samolotami F-35, co wzmacnia poczucie ich misji. Jak dodał major D., latanie „Adirem” jest ekscytujące za każdym razem, od włożenia kombinezonu ciśnieniowego i unikalnego hełmofonu do uruchomienia silnika. Ekscytując się z przytłaczającego ciągu, łatwości wznoszenia i rozpoczęcia wykonywania misji.

Ppłk Yotam dodał, że integracja z F-35I jest jednym z największych wyzwań, z którymi mierzył się IAF, głównie ze względu na pionierski charakter projektu, a 80 procent rzeczy, które robimy i uczymy się tutaj, to rzeczy, które są nowe. W 2018 roku eskadra ma zintegrować kolejne sześć maszyn, podczas gdy na początku lata otrzyma kolejne samoloty tego typu:

Musimy jeszcze dokończyć naszą zaznajomienie się z samolotem. Nadal prowadzimy testy, rozwój doktryn walki i rozległa nauka jest przed nami. Nie przestaliśmy się uczyć myśleć i rozwijać, kiedy uznaliśmy, że samolot jest operacyjny. Utworzenie dywizjonu nie kończy się na tej inspekcji, tylko się zaczyna. Czy „Adir” będzie uczestniczył w kolejnej kampanii zbrojnej? Nie mam wątpliwości. Samolot taki jak ten daje możliwości IAF, których wcześniej nie posiadał; jest ważnym strategicznym zasobem. – podsumował ppłk Yotam.

Warto zauważyć, że wcześniej, w dniu 7 marca br. na łamach francuskiej gazety Le Figaro ukazał się artykuł informujący o rzekomym bojowym debiucie „Adirów”, które miały wziąć udział w nocnym nalocie w nocy z 12 na 13 stycznia br. na syryjską bazę lotniczą Al-Mazza, leżącą w zachodniej części Damaszku, w Syrii, ale nie zostało to jak dotąd potwierdzone przez oficjalne stanowisko IAF (czytaj więcej: Chrzest bojowy izraelskich Adir’ów? oraz: Nocny nalot Izraela na Damaszek [WIDEO]).

Decyzja Izraelskich Sił Powietrznych ws. statusu operacyjnego F-35I Adir oznacza, że państwo żydowskie jest drugim na świecie operatorem myśliwców wielozadaniowych z rodziny F-35 Lightning II, zaraz po amerykańskim Korpusie Piechoty Morskiej (USMC), którego dwie eskadry: VMFA-121, zwana Green Knights z bazy lotniczej Yuma (Arizona) oraz VMFA-211, zwana Wake Island Avengers z tej samej bazy, osiągnęły status wstępnej zdolności bojowej (Initial Operational Capability; IOC), odpowiednio, w dniach 31 lipca 2015 roku i 30 czerwca 2016 roku (czytaj więcej: F-35 osiągnęły wstępną gotowość bojową oraz: Kolejna eskadra USMC z F-35B) oraz Siłach Powietrznych (USAF), których 34. Eskadra Myśliwska (34th Fighter Squadron; 34FS) z bazy lotniczej Hill (Utah) również ogłosiła podobną deklarację w dniu 2 sierpnia 2016 roku, ale dla wersji F-35A (czytaj więcej: USAF: Pierwsza eskadra F-35A osiągnęła gotowość bojową). W dniu 25 stycznia br. pierwsze cztery egzemplarze trzeciego wariantu produkcyjnego, czyli F-35C, trafiły do bazy marynarki wojennej Lemoore (Kalifornia), gdzie weszły w skład odtworzonej eskadry VFA-125, zwanej Rough Raiders (czytaj więcej: US Navy: Pierwsze F-35C już w Kalifornii [WIDEO]).

Izrael został również trzecim państwem na świecie, które stało się użytkownikiem operacyjnych myśliwców 5. generacji, po tym jak Chiny ogłosiły wejście do służby samolotów Chengdu J-20 Black Eagle, co oficjalnie ogłoszono pod koniec września br., a nieoficjalnie w marcu tego samego roku (czytaj więcej: Chińskie media: Myśliwiec 5. generacji J-20 wszedł do służby).

Źródło:

airrecognition.com: Israeli Air Force Declares Adir F-35I Operational

Czytaj także:

Norwegowie odebrali pierwsze myśliwce F-35 [FOTO+WIDEO]

Oblot izraelskiego F-35I Adir

Lockheed Martin zaprezentował izraelski F-35I Adir

Izrael ujawnił plany przezbrojenia w myśliwce F-35I Adir

Izrael: Gotowość operacyjna morskiego segmentu „Żelaznej Kopuły”

Blue Flag-17”: Największe ćwiczenia w historii Sił Powietrznych Izraela

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty