Pierwszy F-35B (BL-1) zmontowany poza terytorium Stanów Zjednocznych, /Fot. f35.com | Lockheed Martin

Włochy: Zaprezentowano pierwszy myśliwiec F-35B zmontowany poza USA

W piątek, w dniu 5 kwietnia br. w zakładach produkcyjnych FACO we Włoszech miała miejsce oficjalna prezentacja pierwszego myśliwca wielozadaniowego 5. generacji F-35B Lightning II wyprodukowanego poza Stanami Zjednoczonymi. Maszyna nosząca oznaczenie BL-1 zostanie przekazana przyszłemu użytkownikowi, czyli marynarce wojennej Włoch jeszcze w 2017 roku.

W dniu 5 kwietnia br. we Włoszech miała miejsce prezentacja pierwszego myśliwca wielozadaniowego 5. generacji F-35B Lightning II wyprodukowanego poza Stanami Zjednoczonymi. Ceremonia miała miejsce z udziałem włoskiej delegacji oraz przedstawicieli przemysłu zbrojeniowego w należących do Ministerstwa Obrony Republiki Włoskiej i prowadzonych przez Leonardo (przy współpracy z koncernem Lockheed Martin) zakładach produkcyjnych FACO (Final Assembly and Check-Out) zlokalizowanych w Cameri, czyli w mieście leżącym na północy Włoch.

Zaprezentowany w piątek egzemplarz myśliwca 5. generacji to maszyna krótkiego startu i pionowego lądowania (Short Take Off and Vertical Landing; STOVL) nosząca oznaczenie BL-1 i przeznaczona dla marynarki wojennej Włoch (Marina Militare). Oczekuje się, że pierwszy lot BL-1 odbędzie się pod koniec sierpnia bieżącego roku w zakładach FACO w Cameri. Jak informuje komunikat prasowy amerykańskiego giganta zbrojeniowego, koncernu Lockheed Martin, zaprezentowana maszyna zostanie oficjalnie przekazana odbiorcy w już w listopadzie br. Po wstępnej serii testów oraz przekazaniu odbiorcy, maszyna — pilotowana przez włoskiego pilota — zostanie przebazowana do bazy amerykańskiego lotnictwa morskiego Patuxent River w stanie Maryland. W bazie Naval Air Station Patuxent River na początku 2018 roku przeprowadzona zostanie certyfikacja EEF (Electromagnetic Environmental Effects).

Zakłady produkcyjne Final Assembly and Checkout (FACO) w Cameri na północy Włoch zatrudniają ponad 800 eskpertów, których zadaniem jest składanie maszyn F-35A/B oraz produkcja skrzydeł dla maszyn konwencjonalnego startu i lądowania (ang. Conventional Take-off and Landing; CTOL) F-35A Lightning II. /Fot. f35.com

Zakłady produkcyjne FACO w Cameri na północy Włoch zatrudniają ponad 800 ekspertów, których zadaniem jest składanie F-35A oraz produkcja skrzydeł dla maszyn F-35A/B Lightning II. /Fot. f35.com

Zgodnie z komunikatem, druga z maszyn F-35B Lightning II dla Włoch ma zostać odebrana w listopadzie 2018 roku. W 2017 roku z linii produkcyjnych zakładów w Cameri zejdą jeszcze dwa myśliwce wielozadaniowe F-35A — jeden w lipcu a drugi w ostatnim kwartale bieżącego roku. Warto zaznaczyć, że zakłady produkcyjne FACO to jedyne miejsce poza Stanami Zjednoczonymi zdolne do produkcji maszyn F-35. We Włoszech powstanie blisko 109 maszyn w dwóch wariantach (A oraz B). Większość z nich tj. 90 sztuk (60 F-35A oraz 30 F-35B) trafi do włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare) oraz sił powietrznych (Aeronautica Militare) – pozostałe 29 maszyn zostanie wyprodukowanych na potrzeby Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych (Koninklijke Luchtmacht). W późniejszym okresie placówka w Cameri na północy Włoch będzie pełnić funkcję europejskiego centrum serwisowego.

Czym jest F-35B?

F-35B – myśliwiec krótkiego startu i lądowania (STOVL; Short Take-off/Vertical Landing) dla US Marines, RAF i Royal Navy jako następca AV-8B Harrier II. /Fot. Ralph1989.

F-35B Lightning II to jedna z trzech wersji jednosilnikowego, jednomiejscowego myśliwca wielozadaniowego 5. generacji budowanego przez koncern zbrojeniowy Lockheed Martin w ramach projektu Joint Strike Fighter. F-35B to wersja krótkiego startu i pionowego lądowania STOVL (Short Take Off and Vertical Landing) zbudowana na potrzeby  Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych, Royal Navy i brytyjskiego RAF-u. W Piechocie Morskiej, maszyny te zastąpią obecnie eksploatowane myśliwce pokładowe F/A-18 Hornet, pokładowe samoloty walki radioelektronicznej i przeciwdziałania radioelektronicznego EA-6B Prowler (czytaj także: Northrop Grumman EA-6B Prowler) oraz samoloty krótkiego i pionowego startu i lądowania V/STOL (Vertical/Short Take Off and Landing) AV-8B Harrier II – wszystkie z wymienionych maszyn działały operacyjnie zarówno w rejonie Pacyfiku jak i całego globu.

Źródło: f35.com | lockheed martin

Zobacz także: 

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty